متخصصین علوم رایانه کشور

Learning MEAN Framework
متخصصین علوم رایانه کشور

آموزش MongoDB - معرفی و آشنایی - قسمت اول

سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۱۸ ب.ظ
در این مطلب می خواهم به معرفی بانک اطلاعاتی MongoDB بپردازم، تا با امکانات و ویژگی های آن آشنا شده و در صورت لزوم از آن استفاده نمایید...

MongoDB یک بانک اطلاعاتی NoSQL یا Non SQL یا Non Relational است. یعنی بر خلاف اکثر بانک های اطلاعاتی که می شناسید (Access, SQL Server, Oracle, MySQL)، یک بانک اطلاعاتی RDBMS نمی باشد! پس تا اینجا به این نتیجه می رسیم که در بانک های اطلاعاتی NoSQL چیزی به معنی Relation وجود ندارد!

بر خلاف SQL Server و همانند My-SQL و Oracle، بانک اطلاعاتی MongoDB، مستقل از سیستم عامل می باشد. یعنی Cross Platform می باشد. این بدان معنی است که تقریبا روی اکثر سیستم عامل ها نصب و راه اندازی می شود.

در MongoDB، به جای جدول (Table)، مفهومی به نام مجموعه (Collection) وجود دارد.

در MongoDB، به جای سطر (Row or Record)، مفهومی به نام سند (Document) وجود دارد، به همین دلیل، اصطلاحا می گویند که این بانک اطلاعاتی، Document Oriented می باشد.

در MongoDB، تراکنش (Transaction) وجود ندارد!

در تمام بانک های اطلاعاتی RDBMS، برای استفاده از جداول، ابتدا جدول را ایجاد کرده و سپس باید! ساختار جدول را تعریف کنیم. یعنی باید بگوییم که در این جدول چه فیلدهایی داریم و جنس هر فیلد را مشخص کنیم. بر خلاف بانک های اطلاعاتی RDBMS، بانک های اطلاعاتی NoSQL، اصطلاحا Schema-Less می باشند! یعنی دارای هیچ ساختار معینی از نظر فیلد و جنس فیلد ندارند! یعنی شما می توانید به راحتی ابتدا مجموعه (Collection) خود را تعریف کرده و بدون نیاز به تعریف فیلدها و جنس آنها، اقدام به درج اطلاعات (سند) نمایید، و این خیلی هیجان انگیز است.

در بسیاری از بانک های اطلاعاتی RDBMS، مانند SQL Server و Oracle، ما از زبانی به نام T-SQL استفاده می کنیم، در حالی که در بانک اطلاعاتی MongoDB‌، از زبان JavaScript استفاده می کنیم! شاید به همین دلیل است که در این وبلاگ، سعی خواهم کرد که روی مفاهیم و دستورات جاوا اسکریپت تمرکز بیشتری نمایم.

ضمن آنکه بانک های اطلاعاتی NoSQL برای مصارف Big Data استفاده می شوند، ولی در پروژه های Small, Medium, Large Scale نیز استفاده از آنها خالی از لطف نیست، چرا که سرعت و کارایی آنها به طرز چشم گیری فوق العاده بوده و قابل مقایسه با بانک های اطلاعاتی RDBMS نمی باشند.

برای دانلود MongoDB، می توانید به پایگاه http://www.MongoDB.com مراجعه نموده و با توجه به سیستم عامل خود، و با عنایت به ۳۲ بیتی و یا ۶۴ بیتی بودن آن، نسخه مناسب را انتخاب کنید. متاسفانه در حال حاضر، به دلیل تحریم های بی شرمانه! در لحظه دانلود با خطایی مواجه خواهید شد و امکان دانلود وجود ندارد! به هر حال امیدوارم، در زمانی که شما این مطلب را مطالعه می کنید، این محدودیت از این سایت و دیگر سایت ها، از بین رفته باشد.

مواردی که در خصوص MongoDB، خیلی جالب و هیجان انگیز می باشد، آن است که کل فایل ZIP و یا MSI که دانلود می کنید، کمتر از هشتاد (۸۰) مگابایت می باشد! و اساسا عملیات نصب، به آن معنی همیشگی نیست! بلکه صرفا یک سری فایل در محلی که شما تعیین کرده اید، Extract می شود. شما می توانید حتی فایل های مقصد را در محل و پوشه دیگری کپی کرده و در محل جدید، بانک اطلاعاتی MongoDB را راه اندازی نمایید.

توصیه می کنم که به نشانی ذیل مراجعه کنید و مطلبی که در مقایسه دو بانک اطلاعاتی NoSQL و RDBMS نوشته شده است را مطالعه کنید. در این مقاله دو بانک اطلاعاتی MongoDB و MySQL با هم مقایسه شده اند:

این مطلب هنوز تکمیل نشده است!
  • داریوش تصدیقی

نظرات  (۳)

  • بهزاد خلیلی
  • ممنونم استاد واقعا عالی بود
  • الهه مرادی
  • سلام استاد

    مثل همیشه عالی.

    بسیار سپاسگزارم.

  • مریم قریشی
  • سلام استاد

    عالی بود

    ممنونم ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی